سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 17, 2024
غنیه کنعان

حوزه/ پژوهشگر و مبلغ دینی با بیان اینکه آزادی سیاسی از جمله اهداف مهمی است که اسلام در پی تحقق آن بوده و خواستار استفاده درست از آن است، گفت: متأسفانه امروز مشاهده می‌کنیم که آزادی بیان در فلسطین و غزه و کشورهای ستمدیده مورد هجمه قدرت‌های استکباری قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، غنیه کنعان، پژوهشگر و مبلغ دینی سوری در وبینار نهم سی و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی اظهار داشت: آزادی، موضوعی انسانی است که با فطرت سلیم در هماهنگی است و از انسان می‌خواهد که در میادین مختلف از جمله معنوی، اجتماعی و ... آزاده باشد.

وی ادامه داد: اسلام دین فطرت است و همه انسانها آزاد هستند. نظام اسلامی ضامن آزادی است و اسلام به ما آزادی می‌بخشد، به گفته امام خمینی (ره) قانون اسلامی به ما آزادی و دموکراسی حقیقی می‌دهد.

کنعان در ادامه به تشریح معانی آزادی از جمله آزادی غربی و آزادی اسلامی پرداخت و گفت: غرب معتقد است اصلی که آزادی بر آن بنا نهاده شده است، همان چیزی است که هر انسانی انتخاب می کند و آزادی دیگران را به چالش نمی‌کشد.

این پژوهشگر سوری اظهار داشت: انتقاداتی به آزادی غربی وارد است؛ از جمله اینکه بر اساس این آزادی باید به هر عقیده‌ای از جمله پرستش گاو، سنگ و ... احترام گذاشت که عقل انسان عاقل چنین چیزی را نمی‌پذیرد.

وی افزود: اسلام غربی، نتایج و آثار ویران کننده‌ای را در پی خواهد داشت و ما آن را مردود می‌دانیم. این اسلام، ازهدف سوء و نیت ویران کننده مبرا نخواهد بود.

کنعان خاطرنشان کرد: اسلام، آزادی غربی را رد می‌کند. در جوامع غربی شاهد انحرافات اخلاقی و ویرانی نهاد خانواده و نشر فساد و بی بندوباری بین جوانان هستیم.

وی ادامه داد: آزادی به مفهوم اسلامی از هدفی که انسان به خاطر آن خلق شده است، یعنی رسیدن به بالاترین مرحله وجودی، جدا نیست؛ انسان عاقل در راه رسیدن به هدفی که برای آن خلق شده، آزاد است.

این مبلغ دینی سوری تأکید کرد: قوانین الهی که خداوند عزوجل آن را طراحی کرده است، انسان را به سوی منافع می‌برد و مفاسد را از او دور می‌کند و منجر به تکامل معنوی و مادی او و سعادت او در دنیا و آخرت می‌شود.

وی افزود: رفتن در مسیری که خداوند طراحی کرده، آزادی واقعی است؛ زیرا انسان را به سعادت و کمال می‌رساند و او را از هدفی که برای آن خلق شده، جدا نمی‌کند.

کنعان گفت: اسلام، قوانینی را طراحی می‌کند و برای آزادی مرز می‌گذارد؛ چرا که می‌داند اینها قوانین ضروری برای حفاظت از آزادی و تضمین استقلال شخصیت انسانی، فردی و اجتماعی است.

وی خاطرنشان کرد: امروز برخی کشورها مورد سوء استفاده قدرت‌های استکباری قرار گرفته‌اند و این قدرتها در پی ایجاد فتنه و فساد و فروپاشی اخلاقی به خصوص در جوامع اسلامی هستند.

این پژوهشگر سوری تصریح کرد: آزادی سیاسی از جمله اهداف مهمی است که اسلام در پی تحقق آن بوده و خواستار استفاده درست از آن است.امام خمینی(ره) ملتها را به آزادی و استقلال فرا می‌خواندند، آن را امری ضروری می‌دانستند و معتقد بودند که برای استقلال و آزادی باید بهای زیادی داد.

وی افزود: امروز مشاهده می‌کنیم که آزادی بیان در فلسطین و غزه و کشورهای ستمدیده مورد هجمه قدرت‌های استکباری قرار گرفته است و از آن تخلف می‌کنند.

کنعان در پایان گفت: به قول امام خمینی(ره) آزادی و استقلال، راه رسیدن به عزت و کرامت در دنیا و آخرت است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha